دنیای لیلا

جملات زیبا
نویسنده : Leila - ساعت ۳:٢٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢۸
 

داشتن نگاه خوب و درست به زندگی از خوب زندگی کردن مهم تر است.


 
 
جملات زیبا
نویسنده : Leila - ساعت ٤:٤٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٢
 
خدایا!
به بزرگی آنچه داده‌ای آگاهم کن تا کوچکی آنچه ندارم نا آرامم نکند.
Oh dear God!
Have me understand how grand the things you have bestowed upon me are, so that I won’t mourn over the small things I do not possess

 
 
جملات زیبا
نویسنده : Leila - ساعت ٤:٤۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٢
 
در زندگی خود چهار چیز را هیچوقت نشکنید:  اعتماد، قول، ارتباط و قلب؛ شکسته شدن آنها صدائی ندارد ولی دردناک است.
Never break four things in your life: Trust, Promise, Relation & Heart. Because although you may not hear them break, they do hurt a lot.

 
 
جملات زیبا
نویسنده : Leila - ساعت ٤:٤٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٢
 
به خاطر داشته باش دست نیافتن به آنچه می‎جویی، گاه اقبالی بزرگ است.
Remember, sometimes not reaching what you seek is a great fortune.

 
 
دوازده ایده برای عکاسی
نویسنده : Leila - ساعت ۱۱:٠۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٠
 

گرچه که عکاسی در مراسم جشن تولد و عروسی ها یا عکس های خانوادگی نیاز به مهارت خاصی ندارد ، ولی اگر بخواهید عکس های حرفه ای مثلا برای تبلیغ یک محصول یا گذاشتن عکس در سایت تان ، باید مهارت های را بلد باشید تا بتوانید عکس های خوب و حرفه ای را ثبت کنید.

 

حالا ما دوازده تا ایده برای عکاسی به شما معرفی میکنیم:

 

برای اولین ایده از خانه شروع میکنیم:

 

برای نمونه عکس برداری از وسایلی که روزمره در خانه ازشون استفاده میکنید شروع میکنیم . امروزه عکس برداری در عصر دیجیتال ساده شده و میتوانید از یک شیئ در زاویه های مختلف و نور های متفاوت به راحتی عکس برداری کنید.

شیئ که من در خانه برای عکس برداری انتخاب کردم چیزی هست که من هر صبح از آن استفاده میکنم ، این شیئ یک فنجان قهوه سیاه و یک نعلبکی هست ، ممکنه چیز خاص و ویژه ای برای عکس برداری نباشد ولی آن چیزی که منو به عکسبرداری از این فنجان کرده ، سفید بودن فنجان و سیاه بودن داخل فنجان هست .

در این منطقه ای که من مشغول عکسبرداری هستم هوا ابری هست و کمی نور از پنجره آشپزخانه به داخل وارد میشود .

کمی به اطراف خانه خود نگاه کنید مثلا اگر هر روز کتاب میخوانید به سمت قفسه کتاب ها بروید شاید یک منظره خوبی برای عکسبرداری وجود داشته باشد.

 

ثبت تصاویر قطره های باران یا شنبم:

 

من حدود ۵ سال پیش موقع عکسبرداری از منظره متوجه زیبای بیش از حد قطرات باران بر روی برگ درختان شدم و به نظر من یکی از بهترین ایده ها برای عکس برداری از منظره همین قطرات باران هست.

من برای عکس برداری از این قطرات از دوربین Powershot G9 استفاده کردم ، البته بدون سه پایه ، که اگه سه پایه در دست باشه عکس دقیق تری از آب در میاد ، سرعت عکسبرداری از این قطرات به عنوان مثال باید یک به صد و بیست و پنچ ۱/۱۲۵th باشد ، و همچنین برای افزایش دقت عکس از نرم افزار Aperture 2.0 استفاده کنید.

 

عکسبرداری بدون فوکوس:

 

احتمالا میدانید کار فوکوس چیست.  در هنگام بارش باران اگر داخل خودرو هستید میتوانید با دوربین تان از پنجره ماشین عکسبرداری کنید ، اما نه در حالت فوکوس .

نقطه دوربین را روی قطراتی که روی پنجره هستند فیکس کنید به طوری که اجسام پشت پنجره تار باشند.

برای عکس برداری بهتر از دوربین ۳۵mm استفاده کنید.

 

عکس های هنری:

 

بعضی از منتقدان میگویند عکاسی هنر هست ، اما نه ساخت یک تصویر از تصویر دیگر ، مثلا مخلوط چند تصویر با یک دیگر که تقلب به حساب میاد.

شما میتوانید به راحتی از یک قطعه هنری یک عکس زیبا خلق کنید ، ولی این شرم آور نیست که آن قطعه هنری را با عکس گرفتن به نام خود ثبت کنید؟

این عکس را من در هنگام ترمز کردن از داخل اتوموبیل گرفتم.

 

 

عکس های خیابانی:

 

این نوع عکسبرداری یکی از انواع جالب برای عکس گرفتن هست ، من قبلا یک پروژه تحقیقاتی در مورد این مدل عکسبرداری داشته ام .

عکس ها میتونه از مردمی که در خیابان ها در حال کار کردن و در حالی که آنها از شما بی خبر هستن باشد ، و یا افرادی که برای شما جالب هستند ،

این عکس من از یک پیرمردی که در حال استراحت هست گرفته شده .

البته قبل از عکس گرفت باید بهشون درخواست عکس دادن بکنید و اگر درخواست شما را رد کرد باید به دنبال یک فرد دیگه بروید.

بهتره این نوع عکس ها دور از محیط های شلوغ و خارج از خانه باشد تا به بهترین عکس تبدیل شود.

 

 

یک ایده دیگر اینبار در باغ وحش:

 

یک ایده خوب برای عکاسی چیست؟ بله ! رفتن به باغ وحش !

به باغ  وحش شهرتان بروید ، اگر جای مناسبی هست ، بنابراین با یک دوربین حداقل ۱۰۵mm به اطراف خود نگاه کنید و ببینید چه چیز جالبی برای عکس گرفتن پیدا میشود.

عکس من از یک ببری هست که در کنار شاخ و برگ در حال قدم زدن هست ، شما هم میتوانید عکس های مثله این تهیه کنید.

 

 

عکسبرداری از ساختمان های قدیمی:

 

یکی از چیز های که در اطراف خانه ام مورد تنفر میشه  وجود ساختمان های مدرن و مکان های بیش از حد عمومی هست و کمتر ساختمان های قدیمی و تاریخی مخصوصا کلیسا های قدیمی به چشم میایند.

امروزه ساختمان های قدیمی جای خود را به اماکن تجاری داده اند مثله کلیسا های قدیمی که به کلیسا های مدرن تر تبدیل شده اند ، امکان داره من یا شما مذهبی نباشیم  ولی آنچه که ما در کلیسا های قدیمی دنبالش هستیم گرفتن عکس های زیبا از این ساختمان ها هست.

این عکس من از نمای بالایی یک کلیسای قدیمی گرفته شده ، که در بالای این کلیسا چند صلیب وجود دارد و عکس را تا یک حدی مذهبی کرده است.

 

 

عکاسی با سرعت پایین:

 

گاهی اوقات باید عکس ها حرکت یک چیز را نمایش بدن ، مثلا جسم مورد نظر معلوم شود که در حال حرکت هست . برای این کار باید دوربین خود را روی درجه سرعت قرار بدهید و از سرعت یک به بیست و پنج ۱/۲۵th استفاده کنید.

سعی کنید برای عکس برداری  شیئ  مورد نظرتان قطار ، اتوموبیل و… در حال حرکت باشه ، این عکسی که من گرفتن از یک ترن در حال حرکت هست.

 

عکاسی با سرعت بالا:

 

اگر میخواهید از چیز های که به سرعت در حال حرکت هستند به طوری عکس بگیرید که ثابت باشند ، از سرعت یک به چهارصد ۱/۴۰۰th استفاده کنید ، به طور مثال تصور کنید تمام اجسام در حال حرکت به یک باره یخ بزنند.

این عکس من از یک اسکیت بورد سوار هست که من از آن خواستم در حین پرش ازش عکس بگیرم ، عکس به طوری هست که انگار آن در هوا معلق مانده است.

 

مخلوط رنگ ها در عکس:

 

این آخرین ایده عکاسی با تنظیم سرعت عکس گرفتن هست که به شما نشان میدهم ، سرعت دوربین باید یک به پنچ ۱/۵th و در یک محیط کاملا روشن عکسبرداری شود .

برای اینگونه عکس گرفت باید هنگام عکس برداری دوربین خود را به آرامی به جهات بالا پایین چپ و راست تکان دهید ، به یاد داشته باشید که این تکان دادن نباید خیلی طولانی یا زیاد باشد و در همان لحظه عکسبرداری این عملیات را انجام دهید.

این عکس از یک قطعه هنری که چندین رنگ در آن وجود داشت گرفته شد ، و بهتر است برای اینجور عکاسی از منظره های که در آن چند رنگ وجود دارد استفاده کنید.

 

 

عکاسی بیچهره:

 

عکاسی بیچهره یعنی به ظوری عکس گرفتن از مردمی که چهره شان در عکس معلوم نشود . به طور مثال عکس گرفت از پاها یا بازو ها یا اینکه عکسبرداری از پشت سر شخص که صورت آن فرد نمایان نشود.

من این عکس را در مرکز شهر از دو نفر که در حال دوچرخه سواری بودن گرفتم ، به صورتی که چهره آنها معلوم نیست و فقط  پاهایشان معلوم است که در حال رکاب زدن هستند.

 

 

ترکیب عکس سیاه سفید و رنگی:

 

این کار مستلزم کار با فتوشاپ بعد از عکاسی هست . برای این کار باید عکس مورد نظر خود را به سیاه سفید تبدیل کنید ، و سپس بعضی از نقاط عکس را رنگی میکنید . این فرآیند در فتوشاپ نسبتا آسان هست ، و باید این عملیات را انجام دهید:

عکس مورد نظر خود را در فتوشاپ از گزینه Open باز کنید ، کلیک بر روی گزینه adjustment layer که در  قسمت Layers palette  و در پایین نرم افزار قرار دارد ، انتخاب گزینه Black & White ، حالا عکس شما سیاه سفید شده است.

حالا بر گردید به عکستان ، و ابزار Brush را انتخاب کنید و در حالت برگشت رنگ تنظیم کنید ، یعنی به صورتی که قلم را روی عکس میکشید رنگ به صورت اول در بیاید.

حالا قلم را روی نقاط مختلف بکشید و بعضی از قسمت ها رو رنگی کنید ، این عکس از کلاس آموزش رقص گرفته شده و من بعضی از افراد داخل عکس را به صورت رنگی در آوردم و بقیه افراد به صورت سیاه سفید هستن.

 

 

امیدوارم این ایده ها برای عکاسی بهتر شما موثر باشد ، و اگر شما از این ایده ها برای عکاسی استفاده کردید میتوانید عکس های گرفته شده توسط خودتان را در قسمت نظرات برای ما لینک کنید  ، و یا اگر پیشنهاد چند ایده دیگر را دارید میتوانید در نظرات به ما اطلاع دهید.


 
 
عکاسی از قطرات آب
نویسنده : Leila - ساعت ۱۱:٠۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/٢٠
 

عکاسی از قطرات آب

قطرات آب، رنگ های زیبایی ک حاصل انعکاس موضوعات رنگی از پشت این قطرات هستند یکی از سوژه های ناب عکاسی است. این شیوه از عکاسی نیاز به صبر و حوصله زیادی داره. عکاسی از قطرات آب ساده، جذاب و پر ارزشه.

قطره تان رو طراحی کنید.

ظرفی رو انتخاب کنید که قطره درون آن بیافتد. ظرف های رنگی روشن برای داشتن یک تصویر مرتعش بهترین گزینه هستن مخصوصا اگر از یک ظرف شیشه ای با یک ورق رنگی در پشت شیشه استفاده کنین. قبل از اینکه قطرات آب سرتاسر ظرف رو پر کنن سطح ظرف رو باید از مو و گرد و غبار پاک کنین. شما باید تصویر قطره آب رو به وسیله تنظیم فاصله قطره از سطح ظرف ، عمق کم ظرف ، کنترل کنین. بلندی و کوتاهی قطرات هم در این زمینه باید کنترل بشن.

برای جذابیت بیشتر از طرح های رنگی برای پس زمینه کارتون استفاده کنین. به این ترتیب تصویر نهایی که حاصل انعکاس آب از یک پس زمینه رنگی هست زیبا و خارق العاده خواهد بود.

تنظیمات دوربین

استفاده از سه پایه در عکاسی از قطرات آب الزامیست. مطمئن شید که قطرات اب درون قاب دوربین تان خوب جلوه می کنن. ریزش قطره رو جوری باید تنظیم کنین که قطره تو وسط قاب بیفته و بهترین انعکاس رو تو صفحه داشته باشه. هیچ نگرانی در مورد ترکیب بندی نداشته باشین. فقط تلاش کنین که قطره در قاب عکس جا بگیره. بعدا با برش می تونین به یک ترکیب بندی مناسب برسین.

دوربین را در حالت دستی قرار بدید و فوکوس را نقطه ای در نظر بگیرین تا امکان پوشش ریزش قطره را فراهم کنه. سرعت شاتر سریع ( حدود ۱/۲۰۰ ثانیه ) و دیافراگم بین f/4 – f/5 را باید در این نوع عکاسی انتخاب کنین. فلاش را در آخرین لحظات روشن کنین و محیط اطاق را تاریک کنید.

همه چیز در مورد زمانبندی

تنظیم زمانبندی در عکاسی از قطرات اب سخت ترین کاره. استفاده از یک پیپت آزمایشگاهی یا قطره چکان می تونه در این رابطه کمک خوبی براتون باشه و زمان عکاسی را براتون بالا ببره. می تونید چندین بار این عمل را تکرار کنید تا به یک نتیجه قابل قبول برسین. سعی کنید همه راهها را آزمایش کنین و تمام عکسهایی رو که گرفتین با هم مقایسه کنین. بهترین شیوه در عکاسی از قطرات آب اینه که عکس را بگیرین و در فتوشاپ با تنظیم رنگ، کنتراست بهترین عکس را جاودانه کنین.

سعی کنین از مایعات دیگر هم استفاده کنین.

مایعات فراوانی هستن که می تونن مثل آب در زمینه عکاسی از قطرات استفاده بشن مثل شیر، اسانس های خوراکی و نوشابه. تلاش کنین ظروف محتوای این مایعات مثل قاشق، زیر سیگاری یا ظرف یخ شکل و فرم جذابی داشته باشن تا شما بتونین به بهترین نتیجه برسین. یک روش دیگر استفاده از مایعات رنگی در یک پس زمینه دیگه هست. مثلا ریزش قطرات اسانس رنگی در درون ظرف محتوی شیر. از ترکیب رنگ ها می توان به تصاویر زیبایی دست پیدا کرد.


 
 
معبد بهشت و جهنم
نویسنده : Leila - ساعت ٩:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱٤
 

یک معبد بزرگ بر روی کوه در مالزی هست به نام معبد بهشت و جهنم با یک مجسمه بودای بزرگ که در قسمت پشت آن بهشت و جهنم را با مجسمه هایی بسیار زیبا به تصویر کشیدند و اسم گناهان مخصوص هر عذاب هم در کنار آن نوشته شده است


 
 
مسجد صورتی _ پوتراجایا
نویسنده : Leila - ساعت ٩:۱٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۱٤
 

مسجد جامع پوتراجایا که در بین جهانگردان معروف به مسجد صورتی است با الهام از معماری ایرانی صفویه در داخل دریاچه مصنوعی شهر پوتراجایا و در کنار پلی مشابه سازی شده پل خواجو اصفهان ساخته شده و تنها از یک ضلع به خشکی راه دارد. مناره‌های این مسجد برگرفته از مسجد شیخ عمر در بغداد و دیواره‌های آن با الهام از ایوان شاه حسن در کازابلانکای مراکش ساخته شده است. رنگ صورتی این مسجد با سنگ‌های گرانیت کف و درب‌های چوبی مسجد هماهنگ شده و جلوه‌ای متفاوت از دیگر مسجدهای معمول به آن داده است. این مسجد 10 هزار نفر را در خود جای می‌دهد.


 
 
سوژه‌ی اصلی را سمت راست کادر بگذاریم
نویسنده : Leila - ساعت ۱٠:٢۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٧/۳
 

سوژه‌ی اصلی را سمت راست کادر بگذاریم

برایان پترسون

 

 

با قانون یک سوم‌ها در ترکیب‌بندی همه‌ی ما آشنا هستیم. در این قانون نکته‌ای هم هست که دقت به آن مهم است: اگر ما سوژه‌های اصلی را در یک سوم سمت راست عکس‌مان قرار بدهیم، عکس بهتر و موفق‌تری از نظر بصری خواهیم داشت. فرقی هم نمیکند این سوژه‌ها پرتره‌ی یک کارگر باشد، کمباینی در یک مزرعه‌ی گندم باشد، یا گلدانی در یک پنجره. شاید بشود گفت که این یک "قانون" روانشناختی است. روشن است که تقسیم‌بندی یک سوم/دو سوم از نظر هارمونی و هماهنگی در کادر بهترین نتیجه را می‌دهد، اما چرا باز ترجیح با این است که سوژه‌ی اصلی در یک سوم سمت راست قرار بگیرد ؟ 

 

 

چشم به طور طبیعی از سمت چپ به هر فضایی "وارد می‌شود" و مسیرش را به سمت راست ادامه می‌دهد. این فقط وقتی ما به یک عکس نگاه می‌کنیم صدق نمی‌کند، بلکه وقتی به یک تابلو نقاشی نگاه می‌کنیم، کتاب می‌خوانیم، یا حتی وارد اتاقی می‌شویم هم همین اتفاق می‌افتد. و بلافاصله بعد از وارد شدن به کادر از سمت چپ، نگاه دنبال نقطه‌ای می‌گردد که روی آن قرار بگیرد و بایستد، که این نقطه هم در بیشتر موارد ترجیحا در سمت راست کادر است.

 

 

این دو جفت عکس را با هم مقایسه کنیم. چه احساسی داریم وقتی سوِِِِژه‌ی اصلی در یک سوم چپ کادر قرار گرفته ؟ بدون شک احساس خوبی نخواهیم داشت. حس می‌کنیم که انگار یک اشکالی در عکس وجود دارد.  

 

 

اما درست زمانی که خیال می‌کنیم "قوانین" ترکیب‌بندی همه‌جا صادق است، به عکسی برمی‌خوریم که این منطق قرار دادن سوژه در سمت راست را به هم می‌ریزد. مثلا در عکس زیر، چهره‌ی این کارگرِ کارخانه‌ی فولاد، هیچ جای دیگری غیر از سمت چپ کادر به این خوبی جواب نمی‌دهد. چرا ؟ به دلیل قدرت خطوط همگرای پشت پرتره. این خطوط چشم را به سمت خود می‌کشند، اما بعد آن را به پرتره برمی‌گردانند. این رفت و برگشت نگاه، احساس خوشایندی در بیننده بوجود می‌آورد.

 

 

 

 

اما وقتی عکس را طوری بچرخانیم که پرتره در سمت راست کادر قرار بگیرد، انگار که یک جای کار می‌لنگد. در سمت چپ کادر فضای "مرده‌"‌ای بوجود می‌آید که به نظر می‌رسد اگر کراپ شود بهتر است. به علاوه، وقتی چشم وارد کادر می‌شود، از یک طرف به سمت راست تمایل پیدا می‌کند و می‌خواهد روی چهره توقف کند و از طرف دیگر با نیروی خطوط همگرا به سمت چپ کشیده می‌شود، که این تمایل دوگانه، احساس ناخوشایندی را ایجاد می‌کند. ولی اگر فضای مرده سمت راست کادر باشد، ما برخورد بصری متفاوتی با آن داریم، زیرا نگاه که از چپ وارد کادر می‌شود، توسط خطوط همگرا به راست برده می‌شود، اما دوباره برمی‌گردد و این‌بار در جلوی کادر، چشم در چشم پرتره آرام می‌گیرد.

 

 

 

  

 از کتاب:

Learning to See Creatively

Design, Color & Composition in Photography

Bryan Peterson, Amphoto Books, 2003, pp. 100-101